My Princess

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

My Prince

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Sweetpie

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Khamis, 29 September 2011

susu mommy ke susu formula?

Susu macam dah tak berapa nak meriah.
Kata cik kelly; sebab perubahan hormon.
Although pumping output will decrease due to the hormonal changes of pregnancy. 
Apapun, saya masih berusaha mengumpul hasil di tempat keje; macam biasa... sekemampuan saya.

Minggu lepas Cik Hannah demam, selsema and sore throat. Seingat saya kali ni la demam selsema yang paling lama and yang paling Hannah ngada2. Kat sekolah dia tak nak tido, meragam, susu EBM  yang mommy bekalkan langsung tak luak. Sedihnya saya.. 

Mommy pun ponteng keje sehari nak monitor keadaan cik Hannah. Dah kata mak jaga harus la hati gumbira menyengih sampai ke petang. Elok je dia makan 2-3 kali, direct feeding mmg asyik nak melekat , tido pun boleh 2-3 jam siap sambung-sambung. Tak ada banyak ragamnya.

Agak susut badan cik Hannah sebab demam and refused to take EBM. Tengah hari lunch break mommy lari pergi sekolah susukan Hannah walaupun sekejap. Mommy pulun susukan Hannah dari balik keje sampai ke pagi. Since Hannah pun menganga sahaja. 

Isnin hari tu dengan rasa sedih kitorg pegi cari fm untuk Hannah. Maklum la mana pernah beli susu, rambang mata macam nak cari baju raya. End up pilih Similac Advance Formula 0-12M tin kecik. Ada jugak la dia nak minum then masuk hari ke dua, mommy di motivated oleh kawan utk paksa Hannah jangan nak pilih susu. 
Alhamduillah, Selasa petang Hannah habiskan sebotol EBM mommy.
Then the next day sampai hari ni EBM supply dah kembali normal dan katakan 
'TAK NAK SUSU FORMULA!!'. 

Observation terpantas dan ketara ialah dua hari Hannah minum FM kat sekolah, macam nak menangis berkerut muka dia nak membuang. Kesian sungguh.. Terbukti FM yang saya beli tu tak sesuai untuk Hannah.

'Dun worry sayang, Mommy pun tak teringin nak pergi survey susu lain pulak untuk kamu nak.'  

Seeee.. minum susu mommy x de pun nangis-nangis nak berak kan. ;) ;) tu laaa.. sape suruh ngada-ngada...

Susu ibu adalah yang terbaik as long as si ibu jaga pemakanan and suplement intake yang cukup. 

'Sekehamilan' saya kali ni, saya tetap akan berusaha susukan Hannah sampai adik lahir. InsyaAllah hanya dengan keizinan NYA. 

Success doesn't come to you…you go to it!

p/s: Dear readers, jangan salah faham dengan apa yang saya tulis. Semua ni just sebagai pembakar semangat saya. Breastfeeding, pregnancy and being a working mother and wife bukan senang. 

0 Kata-kata Magik:

 

It whirls likely W.H.E.E.L Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template