My Princess

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

My Prince

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Sweetpie

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Rabu, 19 September 2012

Its not that hard, just semangat kena kental!

Saya pengamal tegar exclusively full breast feeding concept. Nak kata expert, tak la sangat. Tapi saya buat apa terbaik dengan cara saya sendiri yang mana saya rasa betul.

Kalau balik kampung, semua orang hairan bila tau Harraz tak minum susu formula. Apa yang nak peliknya... Zaman sekarang kan dah canggih. Macam-macam equipments ada, untuk breast feeding process pun sekarang dah hi-tech. Tinggalnya si ibu tu sendiri yang mahu ke tidak je. Tapi jangan lupa, ilmu pengetahuan pun kena luas, takut lari konsepnya nanti. Mr Google the expert kan ada. =D

Kalau nak kata beli susu formula mahal, ada je susu yang murah. Pada saya susu mahal  ke susu murah ke tetap tak setanding susu ibu yang natural. 
Just bare in mind, i tak kondem anak minum susu formula. Hannah pun minum susu formula. Lactogen 3 sahaja.. Bukan brand susu mahal pun. Alhamdulillah la jugak sebab masa sebelum umur Hannah setahun, kami introduce susu mahal kat Hannah (ye la anak first, bajet semua nak bagi yang branded and good quality) tapi bertahan dua tiga bulan je. Lepas tu Hannah reject kena cirit birit sampai dua minggu. Rupa-rupanya Hannah tak demand pun susu mahal.

Owh ye masa tu Hannah terpaksa kami introduce susu formula sebab saya mengandungkan Harraz. Susu kurang, stock pun dah habis. Tapi saya tak pernah berenti susukan Hannah walaupun Ummi saya sendiri marah saya masih susukan Hannah masa mengandung. Katanya nanti anak dalam perut tak cukup zat. Saya degil, tapi saya yakin Allah maha kaya. Saya teruskan breast feed Hannah, tapi dalam masa yang sama saya akan pastikan saya ambil supplements yang cukup untuk menampung keperluan kami bertiga ;(mommy, Hannah dan Harraz masa dalam perut). Alhamdulillah Harraz lahir  sihat, lebih besar dari kakak masa baru lahir dulu. Magik kan kuasa Allah SWT. I love you Allah....

Ok back to the story line. Kalau jawab essay ni dah kena tolak markah sebab lari tajuk. Heheh....

Tapi even susu murah, Hannah di topup dengan vitamins and natural breast milk from me. Kalau di combine khasiatnya, saya rasa tak banyak beza dengan susu mahal. Just my opinion.

My point here kalau takut untuk invest beli susu anak, pada saya tu tak betul. As for me walaupun saya tak banyak invest untuk FM Hannah, tapi supplements untuk saya dapatkan susu ibu yang bekualiti, pam yang bagus dan teknik penyimpanan susu ibu yang betul juga memelukan investment yang tinggi. Cuma bezanya ialah khasiat dan kebaikan susu ibu tu yang kita tak dapat beli kat mana-mana. Kawan-kawan, sila angkat tangan if you agree with me! hahahahah.. Tak pe, I tak nampak pun.

Harraz 4m 2w masih fully breastfeed. Of course dia belum boleh ambik apa-apa supplements makanya saya la jadi pembekal supplements untuk Harraz through breast feedings. Hari-hari saya akan bertarung untuk simpan susu terbanyak yang saya mampu. Target saya setiap hari wajib minimum 20oz.

Kan saya kata saya praktiskan ikut cara saya sendiri. Maka, macam ni la cara saya.

Seminggu ni saya rajinkan diri minum ESP setiap kali lepas pam. Kalau dulu asyik terlupa je sekarang shaker untuk ESP tu saya letak sekali dengan set pam. Bila dah habis pam sebelum basuh botol, saya terus minum ESP. Tak lama pun tak sampai 2 minit abis la. Then terus basuh semua sekali set pam dan shaker. Kan senang... (Again... its my way)
Supplements pulak saya ni tak la rajin mana nak ingat timing makan ubat. Jadinya semua supplements saya makan serentak  sebelum tido. Setahu saya, milk production waktu malam adalah terbaik. Waktu malam juga la kita akan banyak direct feeding dengan baby. Bila kita dah consume supplements plus good quality milk produce, kan berganda-ganda kebaikannya.

Bila siang, kualiti susu digandakan dengan benifit of ESP. Baru la stabil nutritious  susu pam dan susu dierct feeding. (Juga.. ini cara saya)

Alhamdulillah Hannah dan Harraz masih bercinta dengan susu saya. I did tandem nursing even though they both are not twins. Seriously sangat-sangat my precious momentos. 

Aaaa lagi satu nak cerita, Hannah dan Harraz juga diberi makan madu since they were born. Memang ramai yang protest me, madu tak sesuai for babies. Of course I do care, tapi saya bukan bagi sesudu pun. 
For Harraz i bagi secalit je, and untuk Hannah satu sudu kecil. 
It really helps them especially dari segi perkembangan minda budak-budak dua orang tu. Mungkin orang lain tak nampak, tapi cukup untuk kami as the parent, and their grand parents of both sides to determine their mile-stones of growing up. Ingat ye harus la original honey. Madu kampung je sudah... 

Owh ye, My Harraz macam nak kena batuk selsema. Pagi tadi mommy dah makan vitamin C 2 biji extra dari selalu. Ni advice dari sahabat saya, 
Daripada you bagi anak you makan ubat, lagi baik you supply him with vitamins. 
So instead of one tablet per day, i took 2 tablets twice per day. Empat biji sehari.. Bila dah reda back to normal practice. 

I have been trying it for quite some times, honestly speaking it works for me and the kids.

Kalau nak tau apa yang saya consume for all these, rasanya dah well known sekarang ni. Dulu time Hannah belum famous lagi. Sekarang dah macam merata-rata consume benda yang sama.

Korang pun sure dah tahu jugak kot, tak perlu la saya promot lagi. Just to share my story based on my experiences and practices.

Success doesn't come to you…you go to it

0 Kata-kata Magik:

 

It whirls likely W.H.E.E.L Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template